TIGAS KUNCUNG
Amrih Suci Lair Batine
Sadurunge ing bumi ana kewan lan
manungsa, sing aa dhisik tanduran. Merga tanduran ora ana sing mangan
banjur ana kewan. Merga ora ana sing
ngopeni banjur ana manungsa (maksude Adam lan Hawa sing didhunake menyang bumi
dening Gusti Allah).
Perlu
kawuningan, sawise Gusti Allah nyiptakake Adam saka lemah banjur nyiptakake
Hawa saka balung igane Adam. Nanging merga dening iblis dituduhi woh kuldi,
Adam lan Hawa banjur didhunake menyang bumi. Kamangka wektu iku Gusti Allah uga
wis dhawuh marang Adam lan Hawa, “kowe aja nyedhaki wit iku!”. Mula nalika Adam
lan Hawa mudhun ing bumi uga banjur didhawuhi maneh dening Gusti Allah, “Yen
kowe manut karo dhawuh-dhawuhku kabeh bakal bali menyang swarga. Lha yen kowe
manut karo omongane iblis bakal tetep awor iblis.”
Manungsa ing alam donya iku ibarate kaya barang anyar sing
kegodha. Merga yen durung ditebus edih tetep awor karo iblis. Mula saka iku,
bayi kang umur pitung dina banjur diacarani upacara adattigas kuncung kanthi
pangajab panyuwune si jabang bayi bakal didohi dening iblis lan dichedakki
dening Gusti Allah. Dene tatacrane kajumbuhake karo swasana adat ing saben
panggonan. Samono uga ing dhaerah liya, kalebu ing laladan Kabupaten
Tulungagung. Mula ing saben desa utawa kecamatan siji lan sijine banjur ora
padha. Nanging sing baku, tumrap wong jawa yen nganakake upacara tigas kuncung
mesthi nalika putrane isih umur pitung ndina. Geneya umur pitung ndina? Sebab,
pitu ngemu teges pitulungan. Contone kaya nalika putrane Pak Budi kang
pinaringan asma Laras Gayatri Febiora umur pitung ndina, uga dikantheni upacara
adat tigas kuncung.
Dina iku watara jam 6 sore, omahe salah sawijining warga
Desa Gilang, Kecamatan Ngunut, Kabupaten Tulungagung ora kaya biasane. Sore iku
kebak wong wiwit bapak-bapak nganti mbah-mbah. Saka jero omah krungu swara
genjring. “Anakku Budi nindhakake tigas kuncung putrane sing angka telu, supaya
suci lair batine si jabang bayi. Dheweke nganut adat Jawa, kaya simbah-simbah
dhisik,” kandhane mbah Narji kang isih kapernah Pak Like.
Lumaksanane upacara, lumaku kanthi rancag lan tertib.
Sadurunge tekanmpuncake upacara, kanthi nigas kuncunge si jabang bayi
digendhong dening ramane. Sawise ditigas kuncunge banjur diubengake, Pak Budi
nindakake adicara tgas kuncung, mbuwang sukerta, kejaba dikethok kuncunge amrih
suci lair batine uga disemproti minyak wangi. Rambut kethokan kuncung mau
banjur diseleh ana baki isi beras
kuning. Minya wangi ngemu tegese supaya arum jenenge. Dene beras kuning ngemu
teges si jabang bayi supaya mulya uripe. Sawise nigas kuncung putrane, Pak Budi
antuk motivasi bumi reh sadarum lan ngucapake prasetya.
Dene sesajine upacara adat tigas kuncung yaiku dibelehake
wedhus lan diboroki. Mbeleh wedhus minangka wujud syukur, mula sawise diolah
banjur diundhangake tangga teparo. Dene diboroki, ing pangajab nyuwun berkah
marang Gusti Allah wujude ambegan sekul wutuh diwenehi kulupan, lan gedhang
setangkep.
Gedhang setangkep kanggo ngaweruhi panutan tiyang estri kang
dimaksud yaiku ibune si jabang bayi. Nalika si jabang bayi durung lair, anggone
tapa ana guwa garbane si ibu suwene ana sangang sasi. Mula ya wis samesthine
yen banjur dingaweruhi.
Menurut pamawase mbah Narji, upacara adat Tigas Kuncung bayi
dianakake esuk utawa sore sah-sah bae, “kan sing dijupuk iku unsur murih
praktise. Iki prastawa budaya. Mula aja dicampur aduk karo dogma,” komentare
sesepuh desa.
Miturut sesepuh desa ik, masyarakat saiki wis saya sadhar
bali marang akar budayane. Buktine, masyarakat akeh kang nglaksanakake upacara
adat tigas kuncung marang putrane. Tujuwane babar pisan ora ana unsur politis.
Nanging supaya tansah manggih rahayu, slamet sateruse. “Upacara adat tigas
kuncung minangkaalat kanggho mulat sarira hangrasa wani, pinanti kaggo ngasah
dhiri pribadi,” kandhane.
(Kopral Soelarmi)
Panjebar Semangat No. 39 – 27 September 2014
Tidak ada komentar:
Posting Komentar